dinsdag 22 maart 2016

100% gedeelde mobiliteit

Ik  ging er al een tijdje mee de boer op: Een ambitieus concept (heel erg ambitieus): Zero Ownership Zones. Buurten zonder autobezit.

Na wat marketingadvies (positieve framing) heb ik de term aangepast, sindsdien spreek ik over "Quality neighborhoods". Stel je voor: een buurt met 100% gedeelde mobiliteit. Een buurt waarin we niet inboeten op mobiliteit, maar we rationeel omgaan met het aantal auto's. 100% realistisch, lijkt me.

Waar ik dit concept aftoetste weekte ik nogal reacties los. Het is behoorlijk controversieel. Vandaar ook dat de resolutie van de regering ook geen timing, of concrete stappen voorstelt. De regering stelde via een perscommunicatie dit concept voor: De meerderheidspartijen willen naar een revolutionaire vorm van mobiliteit evolueren. "Dankzij de opkomst van de zelfrijdende auto worden autovloten voor collectief gebruik denkbaar, waarbij de gebruiker per kilometer zou betalen in plaats van zijn auto aan te schaffen", zo staat er in de resolutie


De regering koppelt dit voorstel aan de komst van de zelfrijdende auto's. Ik geloof daar ook sterk in, al weet ik niet zeker of het snel zal gebeuren dat we met 100% zelfrijdende auto's zullen meerijden. Ik geloof meer in een toekomst met "mobility as a service", of mobiliteit aangeboden door nieuwe spelers op de markt zoals Google, Facebook, of zelfs telecom, IT of energiespelers.

Voor mij is de uitdaging in deze evolutie niet zozeer het mobiliteitsaanbod, maar veel eerder de ontwikkeling van de mobiliteitsmarkt. Wie worden de aanbieders, en welke impact heeft de overheid nog op de evolutie. Het gaat over autonomie; de rol die de overheid, of eerder nog de burger zal spelen in de nieuwe mobiliteitsmarkt. Daarom schreef ik eerder al deze blog: De zelfrijdende auto - Waarom we het stuur best in handen houden.

Maar, om eerlijk te zijn, hoeven we niet te wachten op de Googles, Siemens of Ubers van deze wereld om naar een nieuw soort mobiliteit te evolueren. Vandaag is er al een heel goed aanbod van autodelen, fietsinfrastructuur en openbaar vervoer in onze steden. Ik ben er 100% van overtuigd dat buurten met 100% gedeelde mobiliteit, zero ownership, vandaag mogelijk zijn. Zoals eerder gezegd: Ik noem ze Quality Neigbourhoods, en ook daar had ik nog een blog over liggen. Quality Neighbourhoods: 100% gedeelde mobiliteit.

Angelo Meuleman




1 opmerking:

  1. Blijf er voor gaan Angelo! (maar die nieuwe titel dekt niet genoeg de lading vind ik, maar wie ben ik...)

    BeantwoordenVerwijderen