woensdag 20 januari 2016

Twee projecten en 3 prioriteiten voor de P2P Foundation in 2016

Michel Bauwens is stichter van de P2P Foundation
De P2P Foundation is een internationaal netwerk van onderzoekers en activisten die peer-to-peer praktijken, geïnterpreteerd als de gezamenlijke productie van gedeelde goederen, i.e. commons, onderzoeken, proberen te begrijpen en promoten. In dit kader hebben we begin 2015 drie strategische prioriteiten bepaald, die we hier even willen toelichten voor een Nederlandstalig publiek.


De eerste prioriteit is het werken naar een commons-georiënteerd transitiebeleid. Dat betekent een heroriëntatie van het productieapparaat  en de maatschappij naar het creëren van gedeelde kennis en eventueel ook materiële goederen. Wij geloven dat dit nodig is omdat de huidige productievorm steunt op twee foutieve veronderstellingen.


De eerste is dat natuurlijke hulpbronnen oneindig zijn. We zitten verstrikt in een groeimechanisme dat enorm veel ‘negatieve externaliteiten’ veroorzaakt. Essentieel daarin is de vernietiging van de regeneratieve capaciteiten van onze planeet, met daarnaast ook al het materiële leed en de sociale onrechtvaardigheid die daaruit voortvloeit.


De tweede verkeerde veronderstelling is dat kennis moet worden geprivatiseerd. Menselijke samenwerking om problemen op te lossen wordt enorm moeilijk zo niet onmogelijk gemaakt. In commons-georiënteerde peer-productie dragen burgers vrijwillig bij tot gedeelde kennis
waarrond een dynamische maatschappij en economie kunnen ontstaan.


In het ideale geval worden die productieve commons gestimuleerd en gebruikt binnen een generatieve economie die mogelijkheden tot levensonderhoud creëert rond die commons, in tegenstelling tot een extractieve economie.  


Tenslotte worden de inkadering en stimulering van het geheel ook georganiseerd door een ‘partnerstaat’-model, dat zowel individuele als sociale  menselijke autonomie maximaal ondersteunt. Dit voorgestelde model vloeit rechtstreeks voort uit bestaande ervaringen van de commons-economie en de combinatie van productieve gemeenschappen, ethische ondernemerscoalities en stichtingen die het coöperatieve systeem mogelijk maken en beschermen. Streven naar politieke transitie betekent een stem geven aan burgers die gemeengoed creëren en beschermen en bestaande politieke krachten beïnvloeden door een positief programma op te stellen voor die transitie.


De tweede prioriteit is het scheppen van de economische voorwaarden. Dit noemen we ‘open coöperativisme’. Dit betekent dat we generatieve bedrijfsmodellen ondersteunen die niet gericht zijn op winstmaximalisatie, maar op het ondersteunen van een sociaal doel. Ze creëren een economie met toegevoegde waarde rond die commons en zorgen ervoor dat mensen kunnen leven van hun bijdragen tot die gemeengoederen. De aandacht gaat hier dus naar praktijken die het mogelijk maken om ethische ondernemerscoalities in het leven te roepen, die commons-vriendelijk zijn en zelf commons coproduceren.


Onze derde prioriteit betreft de ecologische transitie en in het bijzonder onze overtuiging dat de overstap naar het peer-productiemodel een voorwaarde is om de ecologische transitie te bewerkstelligen. Wanneer design en ontwikkeling inderdaad gebeuren binnen een open productieve gemeenschap die een gemeengoed creëert, is er geen geplande veroudering. Ten tweede maken de openheid en transparantie in het netwerk de realisatie van een open circulaire economie heel snel mogelijk.


Ten derde maakt de combinatie van globale samenwerking en lokale productie in microfabrieken enorme besparingen mogelijk op het vlak van goederentransport dat binnen het huidige productiesysteem momenteel twee derde van de materie en energie opslorpt . Ook de mutualisering van infrastructuur heeft ingrijpende gevolgen op het gebruik van hulpbronnen.


Hiermee zijn we beland bij het eerste onderzoeksproject van 2016: het berekenen van de maximale thermodynamische efficiëntie die we kunnen bereiken dankzij die transitie. Onze intuïtie zegt ons dat we met 20% van de hulpbronnen die we vandaag gebruiken zeker 80% van de goederen en diensten van de huidige samenleving kunnen vrijwaren. Voor dit project werken we we samen met het Frans-Australische BlaqSwans collectief.


Ons tweede onderzoeksproject is iets minder formeel en gaat over een economie die het minder moet hebben van het zeer inefficiënte prijzenmechanisme, maar evenmin van autoritaire centrale planning. Wat prijzen zijn voor een markteconomie en beslissingen voor een planeconomie, is gemeenschappelijke coördinatie voor een commons-economie.


Hoe moeten we ons dat inbeelden? Wat we vandaag al weten is dat de immateriële productie van commons gebeurt door middel van sociale signalen, i.e. stigmergie. Dat is vandaag de dominante methode in het produceren van open kennis (Wikipedia), vrije software (Linux) , en gedeelde conceptontwikkeling (Arduino).


Vermits we ook al weten dat bedrijven die werken in ethische ondernemerscoalities (Enspiral, Sensorica), interne transparantie beoefenen, dan is dit maar één stap naar de hypothese dat open logistiek en open boekhouding kan leiden tot het invoeren van stigmergische coördinatie in fysieke productieprocessen en dus naar een veralgemeende open circulaire economie. Het goede nieuws is dat de blockchain, het universele logboek dat voor bitcoin werd ontworpen, ook hiervoor kan dienen!

Tot zover de twee voorbeelden van hoe we proberen vooruit te gaan in het denken rond de commons-transitie in 2016.

3 opmerkingen:

  1. We hebben momenteel fondsen voor het financieren van onroerend goed, projectfinanciering, overbruggingsleningen, bouwfinanciering en gewone leningen voor grootschalige exportprojecten van bedrijven voor export / import.

    Dit zijn onze financieringsgebieden:

    * Leningen overbruggen
    * Zakelijke leningen
    * Persoonlijke lening
    * Investeringslening
    * Autolening
    * Bouwleningen
    * Consolidatie van schulden
    * Kredietlijn
    * Lease Lease
    * Tweede hypotheek
    * Credit Redemption
    * Project financiering
    * Hypotheek
    * Herfinancieringsleningen
    * Investeringen in onroerend goed
    * Agent / makelaars.

    Onze financieringsrente is 3% met een aflossingsvrije periode van 1 jaar en de klant moet zijn / haar project bij een verzekeringsmaatschappij verzekeren van de totale leningsom om de lening als onderpand te garanderen.

    E-mail ons: standardonlineinvestment@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo groeten aan iedereen hier. Mijn naam is Marie Alice, ik wil deze geweldige gouden kans gebruiken om een tastbare getuigenis te geven over hoe ik onlangs een lening van 60000 euro heb ontvangen. Ik zocht een lening en werd later gedupeerd. Ik probeerde het opnieuw en ik ontmoette een vrouw zoals ik die klaar en bereid was om me te helpen een lening te krijgen tegen een rentevoet van 2%. En mij werd verteld dat deze vrouwelijke geldschieter een betrouwbare vrouw is, dus besloot ik contact met haar op te nemen en hij gaf me de mogelijkheid om een lening van haar bedrijf aan te vragen die ik gemakkelijk kon krijgen, maar de verklaring is dat ik mijn lening heb ontvangen in goede gezondheid en met minder stress. Als u geïnteresseerd bent om een lening te krijgen, kunt u contact met haar opnemen via e-mail: (vladimirafinancialinvestment@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HOE IK MIJN LENING KREEG VAN DIT GROTE BEDRIJF

    Hallo lieve mensen, ik ben Linda McDonald, momenteel woonachtig in Austin Texas, VS. Ik ben momenteel een weduwe met drie kinderen en ik zat in april 2018 in een financiële situatie en ik moest mijn rekeningen herfinancieren en betalen. Ik heb geprobeerd leningen te zoeken bij verschillende particuliere en zakelijke kredietinstellingen, maar nooit met succes, en de meeste banken hebben mijn krediet geweigerd, niet ten prooi vallen aan die schurken daar die ze zelf-geldschieters noemen, ze zijn allemaal oplichterij, alles wat ze willen is jouw geld en je hoort het niet meer van hen, ze hebben het me twee keer gedaan voordat ik Mr. David Wilson ontmoette. Het meest interessante deel is dat mijn lening binnen 74 uur aan mij is overgedragen, dus ik zal je adviseren om contact op te nemen met Mr. David als u bent geïnteresseerd in het krijgen van een lening en u weet zeker dat u hem op tijd kunt terugbetalen. U kunt contact met hem opnemen via e-mail ............. schema als u contact moet opnemen met een bedrijf met betrekking tot het beveiligen van een lening zonder onderpand, neem dan vandaag nog contact op met de heer David Wilson voor uw lening

    Ze bieden allerlei soorten leningen aan

    Kortlopende lening (5_10 jaar)
    Langlopende lening (20_40)
    Media termijn lening (10_20)
    Ze bieden lening zoals
    Woninglening ............., Zakelijke lening ........ Schuldlening .......
    Studielening .........., Startlening
    Zakelijke lening ......., Bedrijfslening .............. enz
    E-mail .......... (davidwilsonloancompany4@gmail.com)
    Als het gaat om financiële crisis en lening, dan is David Wilson lening de plek om te gaan, vertel hem gewoon dat ik mevrouw Linda McDonald u regisseer Veel geluk ................... ....

    BeantwoordenVerwijderen