Op 2 juni 2016 werd aan de Universiteit Gent een workshop over deeleconomie gehouden. De workshop werd georganiseerd door Rogier De Langhe. Er waren 5 sprekers en een 25-tal deelnemers, afkomstig zowel uit verschillende disciplines als van buiten de academische wereld.
De rode draad door al deze verschillende invalshoeken, was een zoektocht naar een vruchtbaar kader om een reeks nieuwe fenomenen beter te leren begrijpen. De sprekers gingen daar elk vanuit hun eigen ervaringen en achtergrond naar op zoek, wat zorgde voor een heel rijk perspectief op het fenomeen van de deeleconomie.
Het gepresenteerde onderzoek was zelden "af". Dat bood ruimte voor tal van stimulerende commentaren tijdens en na de lezingen. Met open geest werd gediscussieerd over de voor- en nadelen van de verschillende benaderingen.
Via deze blogpost worden de presentaties beschikbaar gemaakt. De presentaties zijn vrij te downloaden.
Deeleconomie onder één noemer [download presentatie]
Koen Frenken –
Hoogleraar Innovatiestudies aan het Instituut
voor Duurzame Ontwikkeling, Universiteit Utrecht
De deeleconomie is een
aanwinst voor consumenten omdat de huurprijs van veel goederen flink omlaag is
gegaan, zegt prof. dr. Koen Frenken in zijn oratie. Maar juist door het
persoonlijke karakter van delen kan discriminatie de kop opsteken. Ook zijn het
vooral vermogenden die profiteren van de deeleconomie. De deeleconomie creëert
dus nieuwe ongelijkheden.
Pieter Verdegem -
Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent / iMinds
Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent / iMinds
Met deze bijdrage
willen we in de eerste plaats conceptuele verduidelijking scheppen over
verschillende fenomenen die vaak onder dezelfde noemer geplaatst worden. Wat is
‘delen’ en is dit een economisch of sociocultureel model? Vervolgens staan we
stil bij de politieke economie van deze initiatieven. Het doel is om aan de
hand van een kritische analyse na te denken over hoe deze innovaties kunnen
bijdragen tot de realisatie van maatschappelijke meerwaarde, en hoe academisch
onderzoek daarbij een rol kan spelen.
Rogier De Langhe -
Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie / Complex Systems Institute, Universiteit Gent
Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie / Complex Systems Institute, Universiteit Gent
Rationele mensen
zijn niet van nature egoïstisch of coöperatief. Hun gedrag is een rationele
respons op de incentivestructuur waarin ze zich bevinden. Die spelregels zijn
relatief stabiel, maar wanneer ze veranderen spreken we van een “revolutie”. Ik
behandel de “digitale revolutie” als een technologiegedreven verandering van de
spelregels in onze maatschappij, die ervoor zorgt dat goederen en diensten
minder schaars worden en gebruikers minder makkelijk kunnen worden uitgesloten.
Als die incentivestructuur verandert, verandert ook het menselijk gedrag. Dit
verklaart de verschuiving van homo
economicus naar homo cooperans
die blijkt uit de exponentiële toename van coöperatieves en andere
burgerinitiatieven. Dit is geen sprong in het onbekende maar het ongedaan maken
van wat Karl Polanyi “commodificatie” noemde, die leidde tot de destructie van
de commons.
Horizontale vs verticale solidariteit in de
deeleconomie [download presentatie]
Angelo Meuleman –
Taxistop
De deeleconomie heeft
het potentieel om waarde te verdelen over verschillende segmenten van de
samenleving. Vandaag lijkt het erop dat de meest succesvolle initiatieven in de
deeleconomie transacties genereren onder gelijken (peers). Hoger opgeleiden
delen met hoger opgeleiden, en maken daarbij gebruik van apps. Lager opgeleiden
delen ook, maar doen dit op een meer traditionele manier. Zo is voor hen
carpoolen eerder gewoon en is er geen app nodig om contacten te maken. Echte
solidariteit zou echter ook voor verticale transacties zorgen. Wanneer en hoe
kunnen deze tot stad komen?
E-togetherness:
collaboratieve ICT-gemedieerde oplossingen voor stedelijke uitdagingen [download presentatie]
Bas Baccarne –
Bas Baccarne –
Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit
Gent
Geen opmerkingen:
Een reactie posten